• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 9 تیر 1397
کد مطلب : 21408
+
-

کمیته اطلاع‌رسانی رویداد 2018  تعطیل است



فاطمه کاظمی | دبیر تحریریه روزنامه همشهری همدان:


رویداد همدان 2018 فرصت بزرگی است که تبلیغات گسترده و اطلاع‌رسانی اصولی درباره آن می‌تواند نام این کهن‌شهر را نه تنها در ایران که در دورترین نقاط جهان سر زبان‌ها بیندازد و مردمان دیگر کشورها را به دیدن این شهر تاریخی ترغیب کند. معمولا وقتی قرار بر برگزاری چنین رویداد بزرگی است، تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای آن به شکلی بسیار گسترده انجام می‌شود. اما به نظر می‌رسد در همدان برای تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این رویداد تبلیغات و اطلاع‌رسانی نه تنها مهم نیست، بلکه اصلا وجود ندارد و در چنین شرایطی نبودن کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات بهتر از بودن آن است. 
عملکرد کمیته اطلاع‌رسانی این رویداد و نمایندگان استان نشان می‌دهد اطلاع‌رسانی در این زمینه تبلیغات برای اشخاص است نه معرفی رویداد و بازنمایی و نشان دادن آن به جهان. نمونه بارز بی‌توجهی به مقوله تبلیغات و اطلاع‌رسانی دیدار اخیر نمایندگان استان، استاندار و مدیران میانی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه است. 

به هر حال در هفته‌های گذشته این دیدار مهم انجام شد و به نظر می‌رسد قرار بوده چانه‌زنی بشود و از وزیر امور خارجه و مجموعه دولت به نفع همدان قول‌‌هایی مبنی بر کمک به برگزاری هرچه بهتر این رویداد گرفته شود. 
ظاهرا در این دیدار خبرنگاری حضور نداشته و منابع مطلع و روابط عمومی‌های مدیران حاضر در جلسه هم تنها صحبت‌های این مدیران بالادستی را آن هم به صورت جداگانه و نه یک گزارش منسجم و موثق منعکس و برجسته‌سازی کردند. در هیچ‌کدام از خبرهای منتشرشده صحبت‌‌های وزیر امور خارجه منعکس نشد. در غیاب خبرنگار و منعکس نشدن شفاف اخبار چنین دیداری، نمی‌توان انتظار نتیجه خاصی داشت. حتی اگر قول خاصی هم در این دیدار از وزیر امور خارجه گرفته شده باشد، در غیاب انعکاس رسانه‌ای تاثیر خود را از دست می‌دهد. وقتی هم خبرنگاری تلاش می‌کند این صحبت‌ها را منعکس کند، ناکام می‌ماند. 

این اتفاق 3 دلیل می‌تواند داشته باشد. یا مدیران ما اراده‌ای برای توسعه استان ندارند و در سایه ناکارآمدی خود فرصت به این بزرگی را نه تنها می‌سوزانند بلکه ممکن است آن را به تهدید تبدیل کنند. دیگر اینکه مدیران ما اساسا با مقوله اطلاع‌رسانی بیگانه‌اند که اگر نبودند، تا الان اتفاق خوبی برای همدان افتاده بود. یا بیشتر از اینکه آنها به دنبال تبلیغات برای همدان باشند به دنبال تبلیغات برای خود با نگاهی به آینده هستند. 
شهر در این اتفاق غایب است. اگر این رویداد برای مدیران است و قرار است مناسبات آن پشت درهای بسته برگزار و اجرا شود، این همه بوق و کرنا برای چیست و اصلا چرا کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات تشکیل شده و الان تعطیل است؟ اگر قرار است شهروندان در آن سهیم باشند، چرا از چند و چون برگزاری آن اطلاع‌ ندارند؟

حال تصور کنیم کمیته اطلاع‌رسانی وجود ندارد. اداره عریض و طویلی به نام روابط عمومی استانداری که وجود دارد و خود را نماینده دولت در استان می‌داند، چطور از پوشش خبری یک دیدار به این مهمی عاجز است تا خبرنگاران برای انعکاس اخبار جلسه‌ای که در آن حضور نداشته‌اند، این همه سرگردان نباشند. همه ما امیدوار هستیم این رویداد حامل اتفاقات خوبی برای همدان باشد. علاوه بر ارتباط با جامعه محلی و گردشگران که در بلندمدت شکل می‌گیرد، یکی از اتفاقات خوب در پی برگزاری این رویداد دیدار متولیان امر با دولتمردان و وزیران و سفیران دیگر کشورهاست که این روزها پای آنها به همدان باز شده و انجام تبلیغات خلاقانه و اطلاع‌رسانی‌های وسیع درباره این دیدارها و نتایج آنها تاثیرات مثبتی برای شهر ما خواهد داشت. فراموش نکنیم قرار است منفعت برگزاری این رویداد بزرگ برای همدان دائمی و پایدار باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید